Thursday, November 10, 2011

Antara Sahabat,Teman, Rakan atau Kawan



Antara gambar bersama-sama Sahabat-sahabatku

Assalamua’laikum W.B.T., kita bertemu kembali setelah sekian lama tidak menulis atau mencoret sedikit pada paparan blog ini. Pada kali ini, aku ingin menulis tentang perbezaan ini, kerana beranggapan dimana kita berada pada disisi Sahabat,Teman, Rakan atau Kawan.

1. Sahabat: Pada zaman Rasullulah S.A.W., mereka yg rapat dengan Baginda dipanggil para sahabat, kenapa? Sahabat bermaksud mereka yg sanggup berkorban nyawa, harta, mempercayai, mengenal perasaan dalam mahupun luar. Sentiasa membantu ketika diperlukan & amat mempercayai sama lain. Senang dan susah di tempuh bersama. Harta, nyawa, kehidupan dan segalanya diletakkan ditempat kedua, kerana persahabatan itu yang paling utama.


Antara gambar bersama-sama Sahabat-sahabatku

2. Teman : Teman pula adalah org yg memahami diri kita luar dan dalam, tetapi tidak mengenal perasaan kita. Teman adalah org yg selalu membantu, ketika susah, tetapi masih mempunyai tahapnya. Teman juga adalah org yang rapat dengan kita dan mungkin menyimpan rahsia hidup kita, sentiasa bersama kita tetapi tetap ada tahapnya dan tahap itu yang membelenggu teman dari menjadi sahabat. Kekurangan teman adalah mereka tidak percaya kita sepenuhnya dan selalu membuat kita tertanya-tanya.


3. Rakan : Rakan selalunya adalah yang selalu mengambil peluang dikala ada keuntungannya (seorang yang opportunis) Atau lebih dikenali sebagai penunggu peluang, bila kita berharta, terkenal, hebat ,mereka rapat dgn kita, tapi jika kita sebaliknya, mereka masih bersama kita, cuma taraf kita di mata mereka semakin rendah dan itulah rakan, sering mengambil kesempatan dan peluang yang ada didepan mereka.


Antara gambar bersama-sama Sahabat-sahabatku

Yang terakhir sekali, dalam coretan ini adalah,

4. Kawan : Kawan pula cuma seseorang yang mengenali luaran dan penampilan kita sahaja. Segala gelodak dalaman kita, mereka hanya mendengar dan cuba utk simpati, tetapi hanya beberapa detik kemudian, rasa simpati itu hilang & diganti dgn perasaan menyalahkan kita pula. Tindak tanduk yg bernama kawan susah dikaji & dinilai, hari ni baik, esok bermasam muka. Hari ni ketawa, esok menjauhkan diri dari kita. Kawan adalah dari tafsiran yg bermaksud "hanya seketika" dan itulah kawan.

Alhamdulillah syukur ke Hadrat Allah S.W.T., Kerana kurnia-Nya, dan Limpah-Nya, aku dikelilingi oleh sahabat-sahabat (Lampiran gambar2) yang sanggup berkongsi suka dan duka. InsyaAllah aku sentiasa berdoa kepada-Mu Ya Allah, semoga kami sama-sama dalam golongan orang-orang yang beriman.

Dimana pun tempat kita, samada diperingkat sahabat, teman, rakan atau kawan, kita hendaklah hormat-menghormati peribadi individu tersebut. Itu sebagai pengajaran pada diri saya dan semua di luar. InsyaAllah.

Wallahua’lam


1 comments:

Hahahaha, agik juak kau nyimpan gmbr 3 abdul ya duhal.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites