Thursday, July 14, 2011

Rezeki

Assalamualaikum W.B.T., entri baru kita membincangkan tentang rezeki. Kesal yang tidak terhingga apabila kita mendengar apabila kita bekerja, majikan yang akan menentukan segala rezeki @ gaji mereka.


Semakin lama kita mencari pendapatan semakin kita rasa usaha kitalah yang mendatangkan rezeki untuk keluarga kita. Kalau kita bisnes, tangan kitalah yang dapat menentukan rezeki keluarga kita. Kalau kita bekerja makan gaji, kita rasa majikan kitalah yang menentukan turun naik pendapatan kita.

Semakin lama kita semakin lupa dengan Allah. Kita tidak yakin bahawa segala rezeki datang dari Allah. Kita hanya yakin kekuatan dan usaha kitalah yang menyebabkan kita kaya dan terjamin.

Allah Azza wa Jalla berfirman menceritakan pengakuan orang-orang musyrik bahwa rezeki datang dari Allah (ertinya),

Katakanlah (Hai Muhammad kepada orang-orang musyrik), ‘Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan yang mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan.’ Maka, mereka menjawab, ‘Allah.’ Maka, katakanlah, ‘Mengapa kamu tidak bertakwa (kepada-Nya)?’” [Yunus/10: 31].

Yakinlah kita bahawa yang menentukan rezeki kita bukan tangan kita atau majikan kita tetapi adalah Allah. Allah telah menetukan rezeki pada kita. Hanya kita yang perlu menjemput rezeki tersebut atas belas ihsan dan kasih sayang Allah

Jadi langkah pertama mencari rezeki dan pendapatan adalah dengan “pasang kabel” dengan Allah. Nak minta sesuatu, berdoa dulu pada Allah. Kemudian barulah diusahakan. Insya Allah akan dikabulkan kerana Allah itu Ar-Razak (Maha memberi rezeki).

Allah Azza wa Jalla berfirman (ertinya),

Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya tanpa batas.” [al-Baqarah/2: 212]

Begitulah nukilan entri kali ini, aku berpesan kepada diri sendiri mahupun orang disekeliling, tidak kena mengena dengan hidup ataupun yang telah meninggal dunia, janganlah kita bongkak atau sombong dengan kedudukan kita sekarang, sesungguhnya rezeki itu ditangan Allah S.W.T., bersyukur lah dengan pemberian Allah dan harus di ingat bila-bila masa saja Allah boleh menarik balik nikmat yang kita kecapi sekarang.

Sentiasa ingat 5 Perkara sebelum 5 Perkara,

1. MUDA SEBELUM TUA
2. KAYA SEBELUM MISKIN
3. LAPANG SEBELUM SIBUK

4. HIDUP SEBELUM MATI

5. SIHAT SEBELUM SAKIT

Wallahu'alam

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites